Är VR-byråer det nya att handla upp efter att förvärvet och integrationen av service design-gänget teoretiskt är avklarad? Så kan det bli om högkonjunkturen håller sig och London är er förebild.
Där har hypade byrån Elmwood med fem kontor i bl a några amerikanska städer valt att köpa upp lokala Framework Creative. En byrå som de senaste åren specialiserat sig inom olika varumärkesupplevelser i virtual reality, 360, mixed reality och argumented reality.
Goda nyheter för t ex Caroline Roth, Emma af Robson och Patrik Buckaus svenska VR-byrå Warpin Media. Vilken typ av ny kompetens innebär det i praktiken knyts till byråerna då?
Den sistnämnda har valt att (eller strävar efter att) jobba med teknisk kunskap inom:
- Amazons Lumberyard (och licensierade CryEngine), Unity, Unreal Engine 4 samt tillhörande C# eller C++ programmering
- Samt Maya, 3D Studio Max, Substance Painter, ZBrush och Mudbox för det grafiska inom VR
London-bolaget som nu går in i Elmwood verkar främst fokuserat på de grafiska delarna och att skapa i Maya och 3D Studio Max. De är även enbart tre anställda och har inte växt mer under tio (!) år, så Elmwoods förvärv verkar vara mycket av PR-mässig karaktär.
Allt om kundklubbar, lojalitetsprogram och customer loyalty?
i Sverige?